Tipy jak úspěšně studovat:
- být v pohodě, soustředit se
- pokoušet se přemýšlet a vyjadřovat myšlenky přímo v cizím jazyce
- kromě školního vyučování věnovat jazyku denně aspoň 30 - 45 minut,
je to lepší, než např. 2 hodiny každý druhý nebo třetí den - používat jazyk aktivně - mluvit a psát, ne jen přelétat text očima
- nahlas (nejlépe s někým dalším) nacvičovat slovíčka a slovní spojení,
gramatiku zejména z příkladů (modelových vět) a konverzaci - důsledně vést písemnosti tak, aby pomáhaly v učení
- opravovat chyby jinou barvou, aby vynikly, a při učení se na ně zaměřit
- při učení si dělat poznámky a značky a vracet se k tomu, co ještě neumím,
neztrácet čas s tím, co už znám - vyhledávat příležitosti a důvod k uplatnění jazyka mimo školní výuku
- dopisovat si a při každé příležitosti mluvit s cizinci
- doučovat méně pokročilé
- překládat si texty písniček, sledovat cizojazyčné pořady v televizi, rozhlase a na internetu
Stručné zdůvodnění:
- Odpovídá přirozenosti paměti, že nejlépe udrží to, k čemu má motivaci, co je důležité, a také to, čemu je vystavena opakovaně, často a se soustředěním.
- Kromě vkladu společného vyučování s vysvětlováním, procvičováním a konverzací je nezbytné v klidu a soustředění individuálně látku promýšlet, opakovat a používat.
- Učení se probíhá paměťovým zpracováním jazykových vjemů v tomto pořadí:
1. pasivní fáze (tzv. receptivní dovednosti): poslouchání (porozumění slyšenému) a čtení (porozumění čtenému)
2. aktivní fáze (tzv. produktivní dovednosti): mluvení a psaní.
Všechny tyto dovednosti je potřeba postupně nacvičit vyrovnaným pěstováním všech těchto dovedností.
Dostat se od pasivní fáze (t.j. porozumění) k aktivní fázi (t.j. vyjádření se ústně a písemně) vyžaduje značné úsilí. Nejlépe se toho dosáhne častým, promyšleným tréninkem - vystavením se působení cizího jazyka a jeho aktivním používáním.